دوران کودکی هر فردی اهمیت فوق العاده ای برای خود دارد از این رو
روانشناسی کودک اهمیت خود را از کودک می گیرد.
شخصیت اصلی هر فردی از دوران کودکی اش شکل می گیرد و می توان گفت مهم ترین و تاثیر گذار ترین دوره زندگی افراد، دوره کودکی است. در این دوره فقط مراقبت و نگهداری های جسمی از کودک کافی نیست. کودک نیاز به مراقبت های روحی هم دارد ، والدین و پرستار کودک باید دقت کنند که کودک از لحاظ عاطفی ، شخصیتی و هوشی نیز تقویت شود.
روان شناسی کودک اهمیت خود را از کودک می گیرد، برای اینکه که دوران کودکی انسان اهمیت فوق العاده ای دارد. شاید نگاهی به دوران کودکی انسان و توانائی های نوزاد انسان در مقایسه با دیگر موجودات اهمیت این دوران را آشکارتر سازد. نوزاد انسان در میان دیگر موجودات عالم طولانی ترین زمان را احتیاج دارد که قابلیت ها و توانائیهای خود را پرورش و آشکار سازد. در واقع انسان حدود 18 سال اول زندگی خود را در حال رشد و تکامل در ابعاد مختلف است و این زمان طولانی و با اهمیتی در زندگی انسان است.
از سوی دیگر، نوزاد انسان با کمترین توانایی ها و امکانات (مانند بازتابها) به دنیا می آید و به مراقبت زیاد و شدیدی نسبت به سایر موجودات نیاز دارد (بعنوان مثال در نظر بگیرید که چگونه گوساله گاو بعد از به دنیا آمدن روی پای خود می ایستد، اما نوزاد انسان حتی نمی تواند سر خود را راست نگه دارد). ابن مراقبت توسط پدر و مادر در مرحله اول و توسط اطرافیان و جامعه در مرحله دوم اعمال می شود، اما این مراقبت بدون آگاهی ، دانش و آموزش شیوه های فرزند پروری صحیح امکان ندارد و اهمیت روان شناسی کودک نیز از این دو موضوع (زمان طولانی رشد کودکی و شیوه های صحیح فرزند پروری) ناشی می شود.
روان شناسی کودک به عنوان یکی از زیر مجموعه های روان شناسی رشد» با هدف نگاه دقیق و علمی به کودک و نیازهای او و یافتن شیوه های صحیح پرورشی و آموزشی کودک از اولین سالهای تاسیس روان شناسی علمی مورد توجه بوده است. (البته موضوع کودک و مسائل مربوط به او همیشه مورد توجه بوده است). در طول این سالها روان شناسان زیادی از جمله ژان پیاژه ،استانلی هال به مطالعه و تحقیق در مورد جنبه های مختلف رشد کودک پرداخته اند.
رشد یک فرایند چند بعدی است. این رشد شامل رشد جسمی ، رشد زبانی ، رشد عاطفی ، رشد شناختی ، رشد اجتماعی ، رشد اخلاقی و رشد شخصیتی است و توجه به مطالعه در مورد تمام این جنبه ها یکی از اهداف روان شناسی رشد است. توجه و اهمیت به تمام ابعاد رشدی باعث آگاهی و شناختی متعادل و چند بعدی در مورد کودک می شود و والدین و دیگر افراد مربوط با کودک را در درک و رفتار صحیح با کودک یاری می نماید.
کودکان دارای نیازهای متعددی هستند و در سنین مختلف یکی یا چند مورد از این نیازها در مقایسه با سایر نیاز در اولویت می باشد. بعنوان مثال ، در مرحله نوزادی (صفر تا دو سالگی) نیازهای جسمانی در اولویت قرار دارد. در حالیکه در دوران نوجوانی (سنین بعد از 12 سالگی) احتیاج به استقلال فردی در اولویت می باشد.
فرزند پروری
شیوه های صحیح فرزند پروری ، نحوه تعامل و روابط مناسب با فرزندان از مهمترین موضوعات برای روان شناسان کودک می باشد. بیشتر پدر و مادرها فرزند پروری را کاری ساده تلقی می کنند و بر این باور هستند که هر کسی می تواند از عهده این امر برآید. (البته این دیدگاه بیشتر در والدین بدون فرزند دیده می شود) ولی فرزند پروری نیاز به آگاهی و آشنایی با نحوه عملکرد و اصول آن دارد و تحقیقات حوزه روان شناسی کودک اصول و روشهای متعددی را متناسب با سنین مختلف یافته است.
کودکان نیز همچون بزرگسالان دچار آشفتگی های روانی - رفتاری می شوند و این مسئله باعث تحقیقات و مطالعات دامنه داری در زمینه انواع این آشفتگی ها و تفاوت آنها با آشفتگیهای رفتاری - روانی بزرگسالان و همچنین شیوه های درمانی این آشفتگی ها شده است. بعضی ار این مشکلات و آشفتگیهای رفتاری - روانی کودکان عبارتند از: اتیسم ، اختلالات یادگیری ، اختلالات توجه ، اختلالات دفعی ، ناخن جویدن و … .
پرستار نوزاد
پرستار سالمند
درباره این سایت